Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>سینما - مهر نوشت: کارتونیستی که ادعا کرده بود تصاویر و داستان «پاندای کونگ فو کار» از ایده ‌وی سرقت شده و علیه کمپانی دریم ورکز شکایت کرده بود به ۲ سال زندان و پرداخت سه میلیون دلار خسارت محکوم شد.

بنابر اعلام گاردین، جیمی گوردون در حالی محکوم شد که تا ۳ میلیون دلار به کمپانی دریم ورکز انیمیشن برای هزینه‌های دادرسی بپردازد که سال ۲۰۱۱ شکایتی برای رعایت نکردن کپی رایت از سوی این کمپانی به دادگاه برده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادعا کرده بود انیمیشن مشهور «پاندا کونگ فو کار» از روی شخصیت‌های وی دزدیده شده و داستان این کمدی انیمیشن در سال ۲۰۰۸ نیز اقتباسی از داستان فیلم وی است.

به گفته دادستان، او پیشتر انیمیشنی درباره پانداها ساخته بود ولی پس از دیدن فیلم بلند دریم ورکز با این مضمون طراحی شخصیت‌هایش را تغییر داد و اسم داستانش را هم «قدرت کونگ فو پاندا» گذاشت و به دادگاه شکایت کرد و مدعی شد که انیمیشن «پاندای کونگ فو کار» از وی سرقت شده است.

گوردون ۵۱ ساله کمپانی دریم ورکز را برای نقض کپی رایت به دادگاه کشاند و درخواست دریافت ۱۲ میلیون دلار غرامت کرد، اما دریم ورکز از گرفتن رضایت وی در خارج از دادگاه خودداری کرد و این پرونده بیش از ۲ سال در دست بررسی بود و برای این استودیو هزینه‌ای ۳ میلیون دلاری برای دادرسی ایجاد کرد.

دریم ورکز بعدا کشف کرد که گوردون برخی از طراحی‌های خودش را از کتاب‌های طراخی دیزنی برای انیمیشن «شیر شاه» برداشته است. گوردون همچنین تمام سوابق مربوط به طراحی‌هایش را از کامپیوتر پاک کرده و در ادای سوگند نیز دروغ گفته بود. او در نهایت توسط هیات منصقه فدرال برای تقلب و شهادت دروغ به ۲ سال زندان محکم شد.

ادعای گوردون در دوره‌ای مطرح شد که هالیوود از این بابت در فشار زیادی بود و با موارد مشابه روبه‌روشده بود. در ماه مارس فیلمنامه‌نویس «فراخوان نهایی» نیز ادعا کرده بود دیزنی فیلمنامه او را برای ساختن «زوتوپیا» سرقت کرده و همزمان این کمپانی نیز موفق شد تا رای موافق دادگاه را در برابر نویسنده‌ای که ادعا کرده بود داستان «دزدان دریایی کاراییب» از نوشته وی سرقت شده، کسب کند.

قسمت نخست انیمیشن «پاندای کونگ فو کار» سال ۲۰۰۸ و سومین فیلم از این انیمیشن موفق سال ۲۰۱۵ اکران شد.

57244

کلید واژه‌ها : انیمیشن - سینمای جهان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار/ پدری که از حشره می‌ترسد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، علی معصومی درباره حضور «باگ» در بخش مسابقه آکادمی دانشجویی اسکار بیان کرد: بعد از حضور در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، برای حضور در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار اقدام کردیم و خدا را شکر «باگ» به بخش مسابقه راه پیدا کرد.

کارگردان «باگ» درباره این مسابقه توضیح داد: جایزه آکادمی دانشجویی اسکار سه مرحله دارد؛ مرحله ابتدایی بخش مسابقه است که ما در این بخش حاضر هستیم. اواسط ماه جولای (تیر) آثار برگزیده اعلام می‌شوند و به بخش نیمه نهایی می‌روند و در نهایت آثاری به بخش نهایی این جشنواره راه پیدا می‌کنند.

این کارگردان درباره موضوع «باگ» گفت: این انیمیشن درباره تاثیر والدین روی فرزندان خود آن هم در سن پایین است. تاثیری که روی بچه‌ها تا سنین بالا می‌ماند. نکته بسیار مهم این است که اگر در خانواده‌ کسی دچار ترس و واکنش لحظه‌ای می‌شود، باید ترس را کنترل کند، این حس، تاثیر مخربی روی بچه‌ها می‌گذارد.

معصومی با اشاره به این که انیمیشن ۶ دقیقه است، ادامه داد: داستان انیمیشن «باگ» درباره خانواده‌ای است که در کلبه‌ای در جنگل ساکن می‌شوند و پدر خانواده که از حشرات می‌ترسد، به خاطر حشره‌ای که وارد خانه می‌شود، وحشت خود را بروز می‌دهد و این اتفاق سبب می‌شود دختر بچه آن‌ها از فضای واقعی بیرون برود.

وی درباره تکنیک انیمیشن «باگ» مطرح کرد: «باگ» با تکنیک مالتی پلن کمرا یا دوربین عمق‌نما ساخته شده است و تمام صحنه‌ها بر ۳ تا ۶ شیشه زیر دوربین انیمیت شده به صورتی که لایه‌های هر پلان روی شیشه‌های مختلف قرار گرفته و فریم بای فریم ثبت فریم شده است.

علی معصومی در پایان درباره دلیل تغییر نام این انیمیشن گفت: ابتدا اسم فیلمنامه «انعکاس» بود، بعد به این نتیجه رسیدیم که عنوانی است که زیاد مورد استفاده قرار گرفته و از جهت دیگر جریان فیلم را تا حد زیادی فاش می‌کند. به همین دلیل سراغ «باگ» رفتیم. این اسم را به این دلیل انتخاب کردیم که هم در فارسی (مشکل) و هم در انگلیسی (حشره) معنی می دهد و در برخی از محله‌های مختلف به باغ و محل سرسبز اطلاق می‌شود که به محل فیلم ما می‌خورد.

کد خبر 6100209 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • انیمیشن بلیچر ریپورت به مناسبت پیروزی دورتموند مقابل پاری سن ژرمن
  • «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار/ پدری که از حشره می‌ترسد
  • «آوای ابرها» راهی ایتالیا می‌شود 
  • جریمه ۷۹ میلیون دلاری شرکت هواپیمایی به خاطر فروش بلیط
  • ناکامی ایتالیا در سال 2002 و قهرمانی در جام جهانی 2006 به روایت کارتون / انیمیشن
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • مسابقات کونگ‌فو بانوان استان بوشهر برگزار شد
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!